Sissa Micheli, Objective Correlative - I Want to Be a Russian Chick, 2012/2013
, Pigmentdruck auf Büttenpapier \ 100 x 70 cm
Courtesy die Künstlerin und bäckerstrasse4, Wien
Sissa Micheli greift in ihrer Serie Objective Correlative den Begriff des "Objektiven Korrelats" auf, wie ihn T. S. Eliot (1888-1965) als literarischen Begriff prägte, als eine Verknüpfung von Objekten und Situationen, die in der Verbindung mit einer Kette von Ereignissen Emotionen ausdrücken. In ihren inszenierten Fotografien kombiniert Sissa Micheli verschiedene, nicht in einem Zusammenhang stehende Objekte zu einem visuellen Bedeutungskomplex, in dem sie einen situativen Kontext mit ästhetischer und semantischer Wirkung und Raum für Empfindungen erzeugt.
— Magdalena Koschat
Sissa Micheli, Reversed Parachutes, 2015
, Photogram on baryta paper, 40 x 30 cm
Kollitsch Collection
The first impression: Tentacles float out of a jellyfish-like body, in all-embracing darkness. But the impression is deceiving – what Sissa Micheli has exposed, developed, stopped and fixed several times over is not a medusa. The object, whose contours and shapes have been swallowed by the photogram, is in fact a parachute. In Micheli’s series “Reversed Parachutes”, the baryta paper, which is normally smoothed out, was left in its original wavy state. By means of targeted framing, the parachute appears to be trapped in a whirling frenzy, throwing its limbs into the air like a dancing figure. The topographic haptics of the baryta paper, frozen in movement, appear as a cartography of our desires that are being projected onto its surface.
— Patrick Schabus